The Hurt Locker (2009) on Blockbusterin viikon parhaat listalla Top 2-sijalla. The Hurt Locker on vahvasti sotaelokuva korostaen kuitenkin myös sodan huumaavaa voimaa, ajatuksella sota vie mennessään, sota on huumetta.
Vaikka en yleensä pidä sotaelokuvista, niin tämä oli selvä poikkeus. Elokuvassa on paljon perinteisen sotaelokuvan piirteitä, on räiskintää, on raakoja kohtauksia, kurjuutta ja pelonsekaista tunnelmaa, mutta elokuva tarjoaa kuitenkin myös hiukan toisenlaista näkökulmaa.
The Hurt Lockerissa on nimittäin myös kaunis inhimillinen puolensa ja olin huomaavinani elokuvassa myös paljon psykologisia piirteitä. Kuinka sota porautuu sisään mielen syvyyksiin, kuinka se saa otteen, kuinka se vainoaa, kuinka se painaa, kuinka se huumaa ja jopa tyydyttää ihmismieltä.
Oman jännityksensä toi kuitenkin elokuvan päähahmon SFC William Jamesin (Jeremy Renner) pomminpurkajan työn seuraaminen. Katsoja eli koko ajan pienessä jännityksessä Jamesin siirtyessä kohteesta toiseen.
Elokuva korostaa kuitenkin ennen kaikkea sitä, kuinka sota voi viedä sotilaan mennessään. Kuinka sodasta voi tulla niin tärkeä asia sotilaan elämässä, ettei normaali arki tarjoa enää todellista tyydytystä. Sotatanner kutsuu miestä (tai miksei myös naista?), se suorastaan huumaa mielen.
Ohjaaja Kathryn Bigelow sai elokuvasta Critics Choice Awardsin ja oli myös Golden Globe-ehdokkaana, kuten myös itse elokuva kategoriossa paras elokuva, draama ja paras käsikirjoitus.
Elokuva on hyvin miehinen, kova ja ajoittain raaka, enkä voinut olla hämmästelemättä, kuinka nainen oli saanut tilaisuuden tarttua tällaiseen aiheeseen? Upea suoritus Bigelowilta. Taas kerran todistettiin se, että naiset kykenevät työskentelemään myös miehiseen maailmaan liittyvien elokuvien parissa ja vielä erittäin hyvällä menestyksellä, tuoden elokuvaan hiukan inhimillisempää otetta.
Suosittelen elokuvaa niin miehille kuin naisillekin, myös niille naisille, jotka eivät ole kovin kiinnostuneita sotaelokuvista. Tämä leffa tarjoaa kuitenkin myös hiukan inhimillisempää ja haavoittuvaa puolta sodankäynnistä ja saa katsojan uppoutumaan jokapäiväisten amerikkalaisten sotasankarien arkeen itse kentällä.
Muissa rooleissa nähdään mm. Ralph Fiennes ja Guy Pearce.
****
The Inverntion of Lying (2009) on Blockbusterin tämän viikon tilastoissa sijalla kärkisijalla 1. Tässä Ricky Gervaiksen ja Matthew Robinsonin ohjaamassa ja kirjoittamassa elokuvassa ovat pääosissa itse Ricky Gervais sekä Jennifer Garner.
Elokuvassa eletään maailmassa, jossa ei tunneta valehtelemisen taitoa. Ihmiset kertovat avoimesti kaiken ajattelemansa, eikä se tosiaankaan ole aina mitään mieluista kuunneltavaa. Kunnes koittaa päivä, jolloin potkuja odotteleva käsikirjoittaja Mark Bellison (Ricky Gervais) muuttaa kaiken. Hän nimittäin keksii kaikessa epätoivossaan valehtelemisen jalon taidon.
Hän jalostaa valehtelemisen taitoaan eteenpäin ja huomaa pian olevansa toisilla treffeilla ihailemansa naisen, Anna McDooglesin (Jennifer Garner) kanssa. Mark saa valehtelemalla uusia kirjoitusprojekteja ja on pian menestyvä, isossa mansiossa asuva guru, joka keksii myös kuoleman jälkeisen maailman, taivaan ja taivaassa asuvan "hallitsijan", joka osoittautuu elokuvassa lopulta täysin tekaistuksi, Markin keksimäksi hahmoksi. Tässäpä purtavaa tietylle katsojakunnalle.
The Invention of Lying yrittää olla nokkela komedia, jossa korostetaan valehtelemisen monia ulottuvuuksia, sen tuomia hyötyjä tai haittoja ja toisaalta sitä, millaista olisi elää maailmassa, jossa totuudet paiskattaisiin päin silmiä. Omalla kohdallani tämä elokuva ei kuitenkaan toiminut.
Pari Jennifer Garner - Ricky Gervais oli ensinnäkin ja nimenomaan koominen yhdistelmä. Leffan tarjoama vuoropuhelu oli tiettyyn pisteeseen asti hauskaa, kunnes henkilöhahmojen toistuva ilkeyksien lattea latelu alkaa jo tuntumaan loputtomalta ja enenevässä määrin typerältä touhulta. Ylipäätään huomasin, että loppua kohden mentäessä leffan tarjoamat tilanteet alkoivat tuntumaan toinen toistaan mauttomimmilta ja puuduttavammilta.
Ehkä tästä leffasta saisi enemmän irti muutaman viinilasillisen jälkeen tai erityisen hauskassa seurassa, mutta omalla kohdallani huumori ei arki-iltana ja väsyneenä riittänyt tähän leffakokemukseen.
**
Elokuvassa eletään maailmassa, jossa ei tunneta valehtelemisen taitoa. Ihmiset kertovat avoimesti kaiken ajattelemansa, eikä se tosiaankaan ole aina mitään mieluista kuunneltavaa. Kunnes koittaa päivä, jolloin potkuja odotteleva käsikirjoittaja Mark Bellison (Ricky Gervais) muuttaa kaiken. Hän nimittäin keksii kaikessa epätoivossaan valehtelemisen jalon taidon.
Hän jalostaa valehtelemisen taitoaan eteenpäin ja huomaa pian olevansa toisilla treffeilla ihailemansa naisen, Anna McDooglesin (Jennifer Garner) kanssa. Mark saa valehtelemalla uusia kirjoitusprojekteja ja on pian menestyvä, isossa mansiossa asuva guru, joka keksii myös kuoleman jälkeisen maailman, taivaan ja taivaassa asuvan "hallitsijan", joka osoittautuu elokuvassa lopulta täysin tekaistuksi, Markin keksimäksi hahmoksi. Tässäpä purtavaa tietylle katsojakunnalle.
The Invention of Lying yrittää olla nokkela komedia, jossa korostetaan valehtelemisen monia ulottuvuuksia, sen tuomia hyötyjä tai haittoja ja toisaalta sitä, millaista olisi elää maailmassa, jossa totuudet paiskattaisiin päin silmiä. Omalla kohdallani tämä elokuva ei kuitenkaan toiminut.
Pari Jennifer Garner - Ricky Gervais oli ensinnäkin ja nimenomaan koominen yhdistelmä. Leffan tarjoama vuoropuhelu oli tiettyyn pisteeseen asti hauskaa, kunnes henkilöhahmojen toistuva ilkeyksien lattea latelu alkaa jo tuntumaan loputtomalta ja enenevässä määrin typerältä touhulta. Ylipäätään huomasin, että loppua kohden mentäessä leffan tarjoamat tilanteet alkoivat tuntumaan toinen toistaan mauttomimmilta ja puuduttavammilta.
Ehkä tästä leffasta saisi enemmän irti muutaman viinilasillisen jälkeen tai erityisen hauskassa seurassa, mutta omalla kohdallani huumori ei arki-iltana ja väsyneenä riittänyt tähän leffakokemukseen.
**
The Other Man (2008) on hivenen puuduttava draama-elokuva, jossa epätoivoinen aviomies lähtee selvittämään kadonneen vaimonsa kohtaloa ja kohtaa tutkimuksissaan vaimonsa pitkäaikaisen rakastajan, kohtalokkain seuraamuksin.
Elokuvan pääosassa, petetyn aviomiehen roolissa näyttelee Liam Neeson ja täytyy myöntää, että olin tällä kertaa hiukan pettynyt hänen roolisuoritukseensa. Neesonin roolissa oli liiaksi samoja piirteitä kuin samana vuonna ilmestyneessä Taken-elokuvassa eikä itse elokuvakaan jaksa juonenkulultaan kiehtoa enää elokuvan loppumetreille mentäessä.
The Other Man on aiheeltaan melko kulunut, eikä tarjoa katsojalle juuri mitään uutta. Muissa rooleissa Antonio Banderas ja Laura Linney.
**
Elokuvan pääosassa, petetyn aviomiehen roolissa näyttelee Liam Neeson ja täytyy myöntää, että olin tällä kertaa hiukan pettynyt hänen roolisuoritukseensa. Neesonin roolissa oli liiaksi samoja piirteitä kuin samana vuonna ilmestyneessä Taken-elokuvassa eikä itse elokuvakaan jaksa juonenkulultaan kiehtoa enää elokuvan loppumetreille mentäessä.
The Other Man on aiheeltaan melko kulunut, eikä tarjoa katsojalle juuri mitään uutta. Muissa rooleissa Antonio Banderas ja Laura Linney.
**
Extract (2009) on komedia, joka sijoittuu pieneen mehusteita valmistavaan tehtaaseen. Pääosassa on tehtaan omistaja Joel (Jason Bateman), joka harkitsee tehtaasta luopumista, mutta ajautuukin pian monen mutkan kautta toisiin ajatuksiin.
Joel on mies, joka kaipaa lisää säpinää myös avioliittorintamalla ja kummastelee, miksi makuukammari-asiat ovat hiukan huonolla tolalla. Hän päättääkin testata vaimonsa uskollisuutta tavalla, josta seuraa vain lisää ongelmia. Henkilökohtaisten koettelemusten lisäksi myös tehtaan tulevaisuus on vaarassa, kun eräs työntekijöistä loukkaantuu vakavasti ja on vetää tehtaan oikeuteen, vaatien jättisuuria korvauksia. Kaiken takana on kaunis nuori työntekijä, joka paljastuu tehtaan rahojen perässä juoksevaksi huijariksi.
Soppa on valmis ja tämä elokuva kyllä antaa aihetta nauruun, vaikka onkin välillä täysin päätöntä crazy-komediamaista sekoilua.
Muissa rooleissa nähdään Mila Kunis, Ben Affleck, Clifton Collins Jr. sekä Gene Simmons.
***
Joel on mies, joka kaipaa lisää säpinää myös avioliittorintamalla ja kummastelee, miksi makuukammari-asiat ovat hiukan huonolla tolalla. Hän päättääkin testata vaimonsa uskollisuutta tavalla, josta seuraa vain lisää ongelmia. Henkilökohtaisten koettelemusten lisäksi myös tehtaan tulevaisuus on vaarassa, kun eräs työntekijöistä loukkaantuu vakavasti ja on vetää tehtaan oikeuteen, vaatien jättisuuria korvauksia. Kaiken takana on kaunis nuori työntekijä, joka paljastuu tehtaan rahojen perässä juoksevaksi huijariksi.
Soppa on valmis ja tämä elokuva kyllä antaa aihetta nauruun, vaikka onkin välillä täysin päätöntä crazy-komediamaista sekoilua.
Muissa rooleissa nähdään Mila Kunis, Ben Affleck, Clifton Collins Jr. sekä Gene Simmons.
***
Minä olen tuon Bigelow'n uuden elokuvan halunnut nähdä, mutta en ole vielä ehtinyt. Meillähän se on vielä teatterikierroksella. Bigelow on kieltämättä mielenkiintoinen naisohjaaja, sillä hänhän on aikaisemminkin tehnyt elokuvia varsin "miehisistä" aiheista, kuten vaikkapa loistava Point Break tai vaikkapa K-19: Widowmaker. Rankkoihin aiheisiin se nainen uskaltaa tarttua, siksi kiinnostaa nähdä tämä.
ReplyDeleteThe Other Manin näin viime syksynä Espoo Cinessä ja minä tykkäsin siitä lopputwististä, mutta muuten ei kovin erikoinen kieltämättä ollut.
Minäkin kiinnostuin The Hurt Lockerista lähinnä Bigelowin vuoksi. Harvoin kyllä näkee naisohjaajia tällaisten sotaleffojen takana, mutta niinkuin sanoit, onhan hänellä jo kokemusta hiukan "miehisemmistä" elokuvista.
ReplyDeleteJoista muuten Point Break on yksi nuoruuden ajan lemppareistani ;-) Haa, pitäisköhän tuosta joskus skraapustaa tänne blogiinkin, kun herättää minussa aina miltei nostalgisia muistoja pitkätukkaisine surfer-dudeineen ja tunnelmineen. Oi joi, nyt mun ajatukset karkailevat jo ihan muistelulinjalle...
The Other Man ei kyllä toiminut mun kohdallani lainkaan, tuli ihan sellainen:
Äääh, ei jaksa olo sitä katsellessa. Toivottavasti Liam Neeson ei nyt ole jämähtänyt tälle roolilinjalle. Koetin katsella, mitä uusia leffaprojekteja hänellä on meneillään, mutta eipä noista osaa koskaan etukäteen sanoa.